Oedeemtherapie

Wat is oedeemtherapie?
Oedeemtherapie is een behandelmethode voor mensen waarbij teveel vocht achterblijft in het weefsel. Dit overschot aan vocht ontstaat meestal in de benen, maar ook in de armen kan oedeem ontstaan. De oorzaak is veelal een dysbalans tussen de afgifte van vocht en opname terug vanuit het bloed. Bij lymfedrainage gaat het ook om het behandelen van een lichaamsdeel na het achterblijven van vocht, in het weefsel. Dit kan op iedere plaats in het lichaam voorkomen.

Oorzaken hiervoor kunnen zijn:

• aangeboren afwijkingen in het lymfestelsel
  • schade aan het lymfestelsel na en operatie, trauma of straling
  • schade aan het lymfestelsel na een (bacteriĆ«le) infectie
  • obstructie in het lymfestelsel door een tumor
  • veranderingen na medicatie

Voor wie?

Voor mensen die vragen of klachten hebben met betrekking tot een dik been of een dikke arm of ander deel van het lichaam ten gevolge van een stoornis in de lymfecirculatie of bloedcirculatie. De stoornis in de circulatie kan ontstaan door een operatie, (bijvoorbeeld bij borstkanker), radiotherapie, chemotherapie of na een trauma. De klachten die hierbij kunnen ontstaan zijn: een zwaar en/of vermoeid gevoel, pijn, stijfheid van gewricht(en) en beperking bij het bewegen. Tevens kunnen er huidafwijkingen en infecties aanwezig zijn.

Wat kunt u verwachten?
Doordat genezen van lymfoedeem niet mogelijk is zal de behandeling zich richten op het terugdringen of niet verder doen toenemen van het oedeem. Hiervoor zijn er verschillende behandelvormen zoals: manuele lymfdrainage, ademhalingstherapie, oefentherapie, bandageren, lymfetaping. Indien nodig wordt het resultaat van de behandeling onderhouden door een therapeutische elastische kous. Adviezen over houding en beweging en voorlichting zijn belangrijk om het oedeem niet te laten toenemen. Dit alles leidt tot beter dagelijks functioneren.